شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۶۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
گزارشی از روند ساماندهی خیابان سلمان فارسی اهواز
من هر روز به خاطر کارم چندین بار از این خیابان عبور می کنم و با وجود دستفروش ها و همین طور کارگرهایی که در حال کار کردن هستند زمان رد شدن از این خیابان با وجود چاله های پیاده رو و ازدحام جمعیت چند برابر شده است
به جای مقدمه// ساماندهی خیابان سلمان فارسی اهواز که عریض ترین و کلیدی ترین خیابان مرکزی این کلانشهر است با نقدهایی توام بوده است. این پروژه با همت جمعی ادارات خدماتی اهواز همچون شهرداری اهواز ، شرکت توزیع نیروی برق، شرکت اب و فاضلاب اهواز ، فرمانداری و ... و اهتمام مضاعف شهردار پر تلاش منطقه 1 مهندس داوود دارابی به حمد الله در ایام الله دهه مبارکه فجر از حالت کارگاهی بیرون آمده و تبدیل به پیاده راهی با کفی از سنگفرش گردید. در این پروژه ساماندهی همچنین برای نخستین بار کانال انرژی طراحی گردید و کلیه پست های خدماتی درون آن قرار داده شد.
البته اینکه آیا لازم است چنین خیابان کلیدی تبدیل به پیاده راه شود - طرحی که جناب مهندس کتانباف شهردار قبلی اهواز بنیان گذاشت و جناب سید خلف موسوی شهردار فعلی اهواز آن را به اتمام رسانید - یا خیر؟ خود محل بحث است چرا که می توان از این خیابان استفاده برای حمل و نقل عمومی کرد خاصه با توجه به مطب های بی شمار پزشکان که در دو سوی این خیابان قرار دارد و تعداد زیادی از مراجعه کنندگان به این خیابان را بیماران تشکیل می دهند.
در هر صورت گزارشی که در ذیل می آید یکی از گزارش های خوبی است با حال و هوای انتقادی که در دوره ساماندهی خیابان توسط هفته نامه راوی ملت منتشر شده است (21 آبان 92 شماره 37 ) و با کاریکاتوری زیبا و انتقادی از استاد فرزاد موسوی کاریکاتوریست زبده خوزستانی همراه شده است. مروری دیگر بر این گزارش حالا که طرح به ساماندهی رسیده خالی از لطف نیست :

 شوشان - به نقل از هفته نامه راوی ملت - هادی گودرزی: پیاده رو و جاده خیابان نادری را کنده اند.یک جایش برای برق و آب است و جای دیگرش قرار است سنگ های خاکستری و قرمز بگذارند روی خاک. مرکز شهر اهواز این روزها عجیب،ناشناخته و خاکی و گلی است.
خیابان نادری پوشیده از خاک و منهول و لوله های آب و تابلوهای برق شده است. آسفالت های خیابان تکه تکه ترک خورده و گودال شده اند. گوشه خیابان ها آب و خاک با هم مخلوط شده و گل درست شده است. همه ماشین هایی که مقصدشان این مسیر است کثیف شده اند و مدام شیشه ها از پاشیدن گل از زیر چرخ ها کثیف می شوند و گاهــی برف پاک کـن ها شیشه های گلی را گلــی تـر می کنند. کوچه های فرعی مرکز شهر هم پر از خاک و گودال با دو خط باریک از جای چرخ ماشین ها هستند.

حال و هوای مرکز شهر خاک آلود این روزها
هر چقدر شهرداری بنر بزرگ چاپ کند و در مسیرهای پر تردد بنویسد:«با توجه به اینکه عملیات احداث پیاده راه خیابان سلمان فارسی به زودی و همزمان با اتمام  عملیات احداث شبکه زیر زمینی برق توسط عوامل خدوم شهرداری آغاز می شود لذا خواهشمند است با صبر و شکیبایی خود شهرداری را در اجرای این پروژه یاری فرمایید.»
باز هم شهروندان و مغازه دارهای اینجا از وضعیت موجود گله مند هستند. یکی از شهروندان اهوازی در حالی که دستانش پر از کیسه های خرید است و کیفش روی شانه اش تاب می خورد و تند تند از میان پستی بلندی های پیاده رو راه می رود می گوید:«اهواز هر چقدر در پاییز دلنشین و دوست داشتنی است اما روزهایی که مرکز شهرش دچار این بی نظمی و حفاری های مختلف شده واقعا از قیافه افتاده و غیر قابل تحمل شده است.»
پیرمردِ کوتاه قدی که پیراهنی مشکی به تن کرده است در پیاده روی خیابان نادری به زحمت حرکت می کند و می گوید: «عینکش را نیاورده و بااین وضعیت پیاده رو می ترسد زمین بخورد.»از یک نفر از آدم هایی که از کنارش رد می شوند می خواهد کمکش کند تادم خانه شان که چند چهارراه بالاتر است همراهش برود. گویا آمده است اینجا از داروخانه داروی مهمی بخرد.
کمی آن طرف تر درست نبش خیابان خوانساری در هیاهوی خیابان های اصلی و فرعی کنده شده و آدم هایی که با راه رفت نشان خاک های زمین را بلند می کنند چشمان عده ای به قرمزی های روی گاری های فلزی و ظرف های پر از لواشک آلو، زغال اخته و آلبالو دوخته شده است. پسر، با کارد کثیفی که دستش است تکه ای لواشک ترش خیس برایشان می برد آقایان اخم می کنند و خانمها بی خیال کیف پول هایشان را در می آورند.
یکی لواشک می خرد و یکی یک کاسه زغال اخته و دیگری آلبالوی ترش. بعد با انگشت های خیس لواشک بر می دارند و آلبالو می خورند و توی گرد و غبار بلند شده آنجا به هیچ کدام از حرف های کنار گوششان که مدام می گویند: «اینها کثیف است و هوا پر از خاک است» گوش نمی دهند.
کسبه خیابان نادری هم که بیشتر اغذیه فروشی و لباس فروشی هستند، این روزها گله مند از لایه های خاکی هستند که با وزش باد و رفت و آمد عابران و از زیر چرخ ماشین ها و موتور سوارها بلند می شوند و روی اجناس و خوراکی هایشان می نشینند.
یکی از مغازه دارهای واقع در خیابان نادری در خصوص حفاری های انجام شده در این خیابان می گوید: «علاوه بر شهروندانی که برای خرید به مرکز شهر مراجعه می کنند بسیاری از افراد دیگر برای مراجعه به ساختمان های پزشکی واقع در مرکز شهر به این خیابان می آیند و با توجه به مشکل بیماری شان شاهد این هستیم که رفت و آمد در این خیابان برایشان بسیار مشکل است.»
او در ادامه حرف هایش توضیح می دهد:« بر طبق چیزهایی که یاد گرفته ایم برای کم کردن بار بدی و زنندگی چیزها به جنبه های مثبت احتمالی شان باید بیندیشیم و اگر چیزی پیدا نکردیم با قوه تخیلمان باید جنبه ای برایش بتراشیم.
نتیجه اخلاقی این تفکر ثابت می کند در درجه اول همین که نازیبایی به وجود آمده،پستی و بلندی ایجاد شده و آزار دهنده تر از همه بلند شدن گرد و خاک به بدی ریزگردهای معروف شهرمان نیست جای شکر دارد.»
یکی دیگر از شهروندان اهوازی درباره وضعیت کنونی خیابان نادی این طور می گوید:«با توجه به تمام شدن پياده راه سازي نادري شرقي با یک بررسی ساده می توان متوجه شد که با اندکی سلیقه بیشتر و به کار بردن مبلمان شهری زیباتر، مصالح مرغوب تر و طراحی پیاده راه با در نظر گرفتن شرایط و کاربری منطقه می توانستیم که یک مرکز شهر دیدنی تر داشته باشیم.امیدوارم که بازسازی نادری غربی سریع تر و با سلیقه تر و در حد و اندازه یک کلان شهر انجام گیرد.»

چرا پروژه کند پیش می رود؟
این طور که مشخص است خیابان نادری اهواز قرار است پیاده راه بزرگی شود و به جز خودروهای عمومی و خدماتی، خودروی دیگری در آن تردد نکند.
«قاسم سعیداوی» مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه یک اهواز درباره پروژه در حال انجام بازسازی خیابان سلمان فارسی می گوید: «این پروژه روز شمار دقیقی ندارد اما این اطمینان را می دهم که تا پایان سال تمام خواهد شد. در حال حاضر شهرداری مشغول پاکسازی،مرمت آسفالت و همسان سازی دریچه ها است و در کنار آن پیگیر انتخاب مصالح استاندارد،پایه های روشنایی و مبلمان شهری مرغوب نیز برای این خیابان مرکزی شهر است.»
او در ادامه صحبت هایش می گوید:«تاکنون سازمان های آبفا و برق تعامل خوبی در این زمینه با شهرداری داشته اند و ما منتظر هستیم که زیرسازی های مربوط به این دو سازمان کاملا تمام شود و بعد عملیات روسازی را انجام دهیم تا از هرگونه عملیات حفاری و گودبرداری بعدی جلوگیری کرده باشیم.»
لازم به توضیح است طبق گفته مسئولان توزیع نیروی برق اهواز انتقال برق از زیر زمین مستلزم طی مراحل مختلفی از جمله برشکاری آسفالت، حفاری کانال اصلی، لوله گذاری های مختلف و نصب کابل و کلیدهای مورد نیاز است که این مراحل نیازمند صرف وقت و زمان لازم است و به دلیل پر رفت و آمد بودن خیابان سلمان فارسی امکان کار نیروها در تمام ساعات شبانه روز میسر نیست و همین باعث شده است که کــارهای یاد شده زمان ببرد.

یکپارچه سازی پازل در هم ریخته خیابان نادری
با اینکه شهرداری منطقه یک اطلاعیه زده است که «به اطلاع می رساند که از مورخ 11/8/92 طرح جمع آوری سد معبر هسته مرکزی شهر اجرا و کلیه وسایل و لوازم جمع آوری شده از عوامل سد معبر مسترد نخواهد شد.»
شهروندان اهوازی در این روزها شاهد حضور بیش از پیش دستفروش ها و بساطی ها در خیابان نادری هستند.حسین علیزاده یکی از شهروندان اهوازی در این باره می گوید: « من هر روز به خاطر کارم چندین بار از این خیابان عبور می کنم و با وجود دستفروش ها و همین طور کارگرهایی که در حال کار کردن هستند زمان رد شدن از این خیابان با وجود چاله های پیاده رو و ازدحام جمعیت چند برابر شده است.»
او در ادامه صحبت هایش عنوان می کند:«دستفروش ها علاوه بر پیاده رو ها حتی روی سنگ های بتنی وسط خیابان نادری هم بساطشان را پهن کرده اند و تا به حال هیچ کدام از شکایت ها یا حتی تنظیم برنامه ها و هماهنگی ها هم نتوانسته اثر مشخص و ملموسی از نبودن آنها به جا بگذارد.»

چشم ها نه،خیابان ها را باید شست
بر کسی پوشیده نیست که نگاه تخصصی به  موضوع  آسفالت و کاشی کاری یکدست خیابان ها و معابر یکی از ویژگی های قابل توجه در مناظر شهری است که متاسفانه امروزه با توجه به موارد اجتناب ناپذیری چون گذاشتن کابل های مخابرات، لوله های گاز، تعمیر و گذاشتن لوله های آب و فاضلاب و... نادیده گرفته شده و در بسیاری از خیابان ها و کوچه ها قسمتی از آسفالت  گود برداری و تخریب شده و پس از پر کردن دوباره آنها باعث ایجاد وصله ها، چاله ها و پستی بلندی های زیادی گردیده است.طبق گفته مسئولان سالانه مبالغ زیادی در سطح استان برای آسفالت کردن خیابان ها هزینه می شود.
این در حالی است که قسمتی از اعتبارات بدون در نظر گرفتن کامل استانداردهایی چون:شکاف های ایجاد شده؛ ترک ها،کیفیت نامطلوب احداث،حجم بالای ترافیک منطقه، چاله ها، پستی بلندی ها و... صرف روکش دوباره آسفالت ها و ترمیم کاشی کاری های موجود شده و نابودی مقادیر قابل توجهی از منابع تجدید ناپذیر و ارزشمند طبیعی مانند انرژی،قیر و مصالح سنگی را به همراه دارد.

* توضیح بازنشر : روتیتر اصلی گزارش این روزها گذر از خیابان نادری، کم دردسر نیست بوده که برای انطباق با وضعیت روز در بازنشر شوشان تبدیل شده است به : [آن] روزها گذر از خیابان نادری، کم دردسر [نبود]









comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
comment
0
1
comment درود بر مهندس فلسفی که بانی این کار بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار